X
تبلیغات
كاشان شناسی

كاشان شناسی


یلدا
این واژه ، سریانی وبه معنای «میلاد» است وچون شب یلداراباتولدحضرت مسیح(س)تطبیق می کردندآن رابه این نام خوانده اندچون ایرانیان این شب راشب تولّد میترا(مهر)می دانسته اندآن رابا تلّفظ سریانیش پذیرفته اندودرواقع یلدا بانوئل(noel)اروپایی که در25دسامبرتثبیت شده، معادل است بنابراین نوئل اروپایی همان شب چلّه ایرانی است{لغت نامه دهخدا-واژه یلدا}ازسنّت های شب یلدادرهمه شهرهای ایران ازجمله درکاشان شب نشینی،بازدیدوصله رحم است.چنان که بهره گیری علمی ازفرصت آن باطرح مسائل علمی وتاریخی،خواندن اشعاربه ویژه شعرحافظوتفأل به اشعارحافظ و.....سنّت دیگرآن است.
مناسب است مؤمنین درچنین فرصت هایی بازوایای زندگی وسیره معصومان (س)درجهت رشدوکمال علمی ومعنوی آشناشوند.
_________________________________________________________
روز و  شب يلدا تون مبارك
لينك زير رو كليك كنيد و لذت ببريد
وهميشه خوش باشيد.
http://www.persiancards.com/clip-viewyalda.htm

[ چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391 ] [ 17:5 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]





آثار دوست داشتن اهل بيت عليهم السلام




  پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله :  
   
  حُبُّنا أهلَ البَيتِ يُكَفِّرُ الذُّنوبَ ، ويُضاعِفُ الحَسَناتِ ؛  
   
  دوست داشتن ما اهل بيت ، گناهان را پاك مى كند و حسنات را دو چندان مى سازد  
   
  دانش‌نامه قرآن و حدیث: ج 10، ص 452، ح 1041

مناسبتهاي روز:
شهادت حضرت رقیه(س) (61 ق)
 
   
                             

[ چهارشنبه بیست و نهم آذر 1391 ] [ 15:31 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]



دکترمحسن نیازی متولد1344 شهرستان کاشان عضوهیأت علمی دانشگاه کاشان
_________________________________
دکتر محسن نیازی مدیر گروه علوم اجتماعی و عضو هیات علمی این دانشگاه به عنوان پژوهشگر برگزیده کشوری سال 91 در گروه علوم انسانی معرفی شد.

این استاد نمونه در سال 87 نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در گروه علوم انسانی معرفی شده است.

لازم به ذکر است دکتر محسن نیازی این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در چند سال پیاپی به عنوان پژوهشگر نمونه استان و پژوهشگر برگزیده، برتر و نمونه  دانشگاه  نیز معرفی شده است.

______________________________

از این استاد برگزیده تاکنون 47 مقاله در مجلات معتبر داخلی و 70 مقاله در همایش‌های ملّی به چاپ رسیده است.

تعداد کتاب‌های تالیفی دکتر نیازی 38، کتابهای ترجمه 9 و پژوهش‌ها و تحقیقات 57 مورد می‌باشد.

__________________________________________


مرکزپژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان انتخاب معظم له رابعنوان پژوهشگربرترکشوری به

ایشان وخانواده محترمشان تبریک وتهنیت عرض میکند.

 

[ سه شنبه بیست و هشتم آذر 1391 ] [ 11:5 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]

[ چهارشنبه بیست و دوم آذر 1391 ] [ 15:30 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]

فرستنده: نصراله شهنازی
[ چهارشنبه هشتم آذر 1391 ] [ 17:25 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]

 چهار سه‌گانی عاشورایی

(1)

هرروز، گرم تابش تازه‌ ست نور حق؛

یک جلوه از سری‌ست که بر نیزه برده‌اند،

خورشید در فلق.

(2)

حسین اتفاقی‌ست در ما،

یزید اتفاقی‌ست در ما؛

کدامیم آیا؟

(3)

آنچه هر آزاده می‌جوید،

برگی از تاریخ این وادی‌ست؛

کربلا میدان آزادی‌ست.

(4)

در شور کربلا

زنجیرزن کجا،

شمشیرزن کجا؟

دکترعلیرضافولادی

عضوهیأت علمی دانشگاه کاشان

[ سه شنبه هفتم آذر 1391 ] [ 11:25 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]

محرم در نوش آباد

یکی از شهرهایی که اوج حماسه پرشور حسینی به صورت گسترده برگزار می‌شود شهر

نوش آباد از توابع شهرستان کاشان  است.

در این شهر مراسم های عزاداری سنتی شامل سقاخوانی، کتل، تعزیه‌خوانی، مراسم خیل عرب و خیمه‌سوزی، سقایی و چاووش‌خوانی، کشته‌برداری همراه با آئین خاصی برگزار می شود که هر سال تعداد بیشماری از عزاداران حسینی را از اقصی نقاط کشور به این منطقه فرا می خواند.

سقا خوانی

یکی از مراسم های سنتی شهر نوش آباد سقا خوانی است که سقاخوانان در شامگاه۲۹ ذیحجه با حرکت در کوچه‌ها آغاز ماه محرم را به همگان اعلام می‌کنند. سقاخوانی در روز عاشورا نیز انجام می‌شود. سادات هیات های حسینی با شال‌های سبز بر گردن پیشاپیش هیات سینه‌زنی و به دنبال «کشته‌ها» و علم و «ذوالجناح» به سقاخوانی می‌پردازند

خیمه‌کوبی و خیمه‌برداری

از دیگر مراسم‌های نوش‌آباد خیمه کوبی و خیمه برداری است که عصر روز هشتم محرم کاروانی از اسب و شتر حرکت قافله حسینی در روز دوم محرم به کربلا را بازآفرینی می‌کند که سپاهیان یزید آنها را به سرزمین کربلا رهنمون می‌کنند و آنگاه که کاروان به جایگاه مخصوص خیمه‌ها رسید خیمه‌های منسوب به اهل بیت را برپا می‌کنند.

مراسم خیمه‌ کوبی و ورود شبیه قافله حضرت امام حسین(ع)، اصحاب و اهل‌‌بیتش، لشکر یزید و اشقیا در قالب یک هزار و ۵۰۰ نفر پیاده و سواره بر ۱۰۰ اسب و شتر همراه با تجهیزات در وسعت ۳۰ هزار متر مربع در مجموعه فرهنگی خیمه‌گاه حسینی برگزار می‌شود.

مراسم کُتل

این مراسم که خاص عزاداری محرم در این شهر است خانواده‌های نوش‌آبادی، به قصد ادب به آستان اهل بیت (ع)، نذر می‌کنند که فرزند خردسال خود را بیمه حضرت علی اصغر (ع) کنند و آئین کتل را با آداب خاصی برگزار می‌کنند، در این آئین طفل شش ماهه به نماد حضرت علی اصغر امام حسین(ع) بر اسب تزیین شده‌است.

طفل بر اساس نذر مادر کودک که نذر کرده سفیدپوش یا سیاه پوش باشد و بر سرش، سربندی با یکی از اسماء مقدس ائمه می‌بندند باگونه‌های قرمز در حالی که در کنار هر اسب کتل مرشدی با قرائت اشعاری در مصائب امام حسین(ع) می‌سراید، حرکت داده می‌شود.

قالیچه‌ای بر روی اسب انداخته شده و بر قسمت جلوی زین اسب، دو کارد را به صورت ضربدری می‌بندند و برای حفاظت کودک، تیغه آنرا با پارچه می‌پوشانند و بر سر آن میوه‌های سیب و پرتقال یا انار قرار می‌دهند و بر پیشانی اسب دو آئینه می‌بندند و بر قسمت‌هایی از بدن اسب، که پوشیده نیست، پارچه‌های سبز سفید یا سیاه می‌بندند.

در دو طرف اسب کتل، سه نوجوان که لباس مخملین پوشیده‌و چوب در دست دارند به نام شاطر، حرکت کرده و یک نفر نیز سوار بر اسب، با یک دست کودک را در بغل گرفته و با دست دیگر چتری بر سر او نگه می‌دارد؛ پدر کودک نیز به همراه کتل، تنگی از شربت در دست گرفته و از مردم پذیرایی می‌کند.

دادن نذری و میهمان کردن ناهار ظهر عاشورا ویژه خانواده همه کتل‌های نوش‌آبادی است که در پایان مراسم افراد فامیل، همسایه‌ها و عزاداران را بر سر سفره خود میهمان می‌کنند.

کتل کردن کودکان در خانواده‌های نوش‌آبادی قبل از تولد نوزاد و یا برای گرفتن حاجت و سلامتی کودکان‌شان نذر می‌شود.

کشته برداری

در مراسم کشته‌برداری روز عاشورا که عزاداری مرسوم و ویژه شهر نوش‌آباد است افرادی از سادات در نقش شبیه کشته امام حسین و یاران و فرزندانش انتخاب می‌شوند، این مراسم شبیه کشته حضرت اباعبدالله(ع) نقش شبیه کشته امام حسین (ع) در تابوت به گونه‌ای می‌خوابد که تمام پیکر او با دستانی درهم کرده و انگشتانی خضاب شده پیداست و پیکری بی‌سر و گلویی بریده را نمایش می‌دهد به طوری که در ذهن هر بیننده شهید کربلا بسیار دردناک و جانسوز متجسم می‌شود.
در شبیه کشته ابالفضل العباس(ع) هم یکی از سادات بر روی تختی خوابیده در حالی که تیر بر چشمانش خورده و دستانش از بدن جدا شده و به همین منوال دیگر شبیه کشته‌ها متناسب با نحوه شهادت و وضعیت خاص خود توسط شخصی از سادات به صورت کاملا طبیعی و منحصر به فرد نشان داده می‌شود.

از آداب کشته‌برداری آن است که در طراحی، اجرای آن هیچ غیری به جز معتمدان و مشاوران مذهبی هیئت‌ها دخالتی ندارد.

مراسم خیل عرب و خیمه‌سوزی

این مراسم نیز همزمان با عصر یازدهم با اجرای بزرگ‌ترین تعزیه با بیشترین نفرات، تجهیزات و سواران بر اسب و شتر مرکب از دو لشگر امام و سپاه کوفیان در زمینی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع همراه با مراسم خیل عرب، خیمه‌سوزی در مجموعه فرهنگی مذهبی خیمه‌گاه حسینی شهر نوش‌آباد برگزار می‌شود.

این مراسم که بزرگترین مراسم آئینی مذهبی خیمه‌سوزی، اجرای تعزیه، خیل عرب و خاکسپاری شهدای کربلا توسط شبیه قوم بنی اسد بر اساس یک سنت دیرینه است به همت هیئت حسینی شهر نوش‌آباد اجرا می‌شود.

گروه‌های اجراء، تعزیه شهادت امام حسین(ع) و وداع آن حضرت با اهل خیام، مراسم خیمه‌سوزی، غارت سپاه یزید در اردوگاه امام حسین(ع)، هلهله و شادمانی لشگر ابن سعد پس از ظهر عاشورا در حمله به خیمه‌ها و اسارت اهل‌بیت(ع)، حضور اعراب بنی اسد در قالب مراسم خیل عرب و دفن شهدای کربلا را در قالب دو لشگر امام و اشقیا در صحرای کربلا به صورت زنده و طبیعی برای عزاداران اجرا می‌کنند.

گروه کمانداران، نیزه‌داران ،شمشیرزن‌ها، نوازندگان طبل و دهل، سرخ‌پوشان سوار بر اسب و شتر، سربازانی که با سنگ و خنجر بر حریم آل مصطفی یورش بردند، تاختن گروه اسب‌سواران بر پیکر نازنین و مطهر شهدای کربلا و حضور زنان حرم در کنار قتلگاه، غم‌انگیزترین صحنه‌هایی است که نهایت بی‌رحمی و قساوت کوفیان را با هنرمندی تمام هنروران نشان می‌دهد به حدی که اجرای این نقش‌های مخالف تاثیر بیشتری در انقلاب درونی عزاداران ایجاد می‌کند.

پس از مراسم خیمه‌سوزی و بازسازی نحوه اسارت خاندان امام حسین(ع) قوم بنی‌اسد در حالی که لباس‌های سفید عربی بر تن و تکه‌هایی از نی در دستان خود و بر بالای سر دارند نی‌ها را با ریتمی خاص بر هم می‌زنند و این اشعار را در رثای امام و اصحاب باوفایش می خوانند: “ای خیل عرب، خیل عرب حرمت از این کشته بدارید / هرچند غریب است شهید است به خاکش بسپارید. ” “خسرو دین خسرو دین کشته اشرار شد، زینب غمدیده گرفتار شد / دست علمدار حسین شد جدا، خون به دل حیدر کرار شد / اصغر بی شیر ز سوز عطش بلبل خاموش به گلزار شد “

مراسم خاکسپاری شهدای کربلا

مراسم خاکسپاری شهدای کربلا و اسارت خاندان اهل‌ بیت(ع) هم با تلفیقی از بازگویی مداح و بازیگردانی ۱۰۰ هنرور در مجموعه علقمه نوش‌آباد برگزار می‌شود.

این هنرنمایی در مکانی به وسعت ۵ هزار مترمربع همراه با نمایش پیکر مطهر شهیدان کربلا روی زمین نینوا توسط هنروران واقعی به همان وضعیتی که در گوشه گوشه میدان نبرد به شهادت رسیدند، بازآفرینی می‌شود.

نکته قابل توجه در بازآفرینی پیکر شهدا و تمایز این مراسم با برنامه‌های دیگر مناطق که از ماکت، نمونک و آدمک‌های مصنوعی استفاده می‌شود حضور اشخاص واقعی در نقش شهداست به این صورت که گروهی از جوانان شهر به تعداد شهدای کربلا با طراحی صحنه کاملا شبیه‌سازی شده از دشت کربلا با سر و صورت خونی ،نیزه یا تیر در بدنشان فرو رفته، صورت‌های سوخته از آفتاب، لباس‌هایشان که پاره پاره و به یغما رفته بیحرکت بر زمین می‌خوابند به گونه‌ای بسیار طبیعی و تاثیرگذار، مظلومیت و غربت جبهه حق در برابر ظلم ظالمان کفر بازسازی می‌شود.

بازسازی یک صحرا عطش و یک دشت پر از لاله‌های به خون نشسته، رعنا جوانان بنی‌هاشمی که بر خاک افتاده‌اند، یاران باوفایی که دیگر از مادر زاده نشد، شمشیرها، نیزه‌ها، خنجرها، سپرهای در تمام نقاط میدان جنگ، سنگ‌ها و تیرهایی که اطراف گودی قتلگاه بر قلب زمین نشسته‌اند همه و همه در یک محیط کاملا طبیعی بسیار تأثیرگذار و منقلب‌کننده به تصویر کشیده شده‌است.

پس از آن شبیه قوم بنی‌اسد وارد صحنه شده و به همراهی شبیه حضرت امام سجاد (ع) یکی یکی شهدا به‌ویژه پیکر مطهر پدرش امام حسین (ع) را شناسایی کرده و با خواندن این اشعار:”ای بنی‌اسد کفن بیاورید، برای حسین فاطمه بوریا بیاورید، حسین کفن ندارد، سر در بدن ندارد”، “مگر کفن به کربلا به غیر بوریا نبود، مگر حسین فاطمه عزیز مصطفی نبود” مراسم نمادین خاکسپاری را انجام می‌دهند.

پخت غذاهای سنتی و نذری

از دیگر برنامه‌های ویژه محرم و پذیرایی عزاداران در شهر نوش آباد توزیع نذورات و خیرات بانیان در ایام محرم و صفر به‌ویژه از روزهای تاسوعا تا پایان روز دوازدهم است که توسط خانواده‌های این شهر نذر کرده می‌شود و بین عزاداران توزیع می‌شود.

پخش حلیم موسوم به آش امام حسین(ع)، نان عباسعلی که با ترکیبی از آرد، شیر، شکر، زعفران، غرفه و کنجد پخته می‌شود، شله زرد، آش حضرت فاطمه(س)، گوشت لوبیا و آجیل مشگل‌گشا از جمله نذری‌های ویژه و سنتی خانواده‌های نوش‌آبادی است که بین عزاداران و شهروندان توزیع می‌شود.

شهر نوش‌آباد با پیشینه تاریخی و باستانی ۷ هزار ساله و با جمعیت ۱۲ هزار نفری در فاصله هشت کیلومتری شمال شهرستان کاشان و سه کیلومتری غرب شهرستان آران و بیدگل واقع شده‌است.


همه جاشورعزای توبپا می بینم

عالَم اَندرغمِ توغرق عزا می بینم

همه جانام ِدل آرای تورا می شنوم

جلوۀ روی تورادرهمه جا می بینم

درهوای توچنان دیدۀ دل صافی شد

هرکجامی نگرم کرب وبلا می بینم

هرکجازمزمۀ آب روان می شنوم

درخیالم لبِ عطشانِ تورا می بینم

خیمه گاهت به لبِ آب وتواَندر تک وپو

کعبه وزمزم ازاین مَروه صَفا می بینم

توخلیلی وذبیحُ اللّهت اکبرباشد

دشت خونین بلاراچومَنا می بینم

توحسینی ومحمّد،توحسینی وعلی

بررُخت هاله ای ازنورخدا می بینم

توحسینی وحسن هستی وزهرایی تو

خیمه ات جلوه گه آل عبا می بینم

روی خورشیدتووماه بنی هاشم را

جمع بینِ قمروشمسِ ضُحی می بینم

عجب ازصبرتودارم که به دریای بَلا

برلبِ تشنۀ توحَمدوثنا می بینم

تاشودمنتشراَسرارشهادت همه جا

زینب آواره چنین بااُسرا می بینم

شُد سَراپردۀ دل خیمه گه ماتم تو

زین جهت طبعِ حِسان نوحه سرا می بینم

[ یکشنبه پنجم آذر 1391 ] [ 19:17 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]


عاشقان راآرزوباشد گُل روی حسین
گُل گرفته عِطرخودازتُربت کوی حسین
سرگذاریم ازره اخلاص هنگام نماز
بهرنزدیکی به حق،برخاک گلبوی حسین
-----------------------------------------------
سرسبزی ماازچمن عاشوراست
درنای شهیدان سخن عاشوراست
فرمود خمینی که دوام اسلام
درزنده نگهداشتن عاشوراست
[ یکشنبه پنجم آذر 1391 ] [ 11:24 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]

پرچمدار حماسه کربلا

 

مختصری از زندگی نامه حضرت عباس (ع)

فضايل حضرت عباس(ع)

القاب حضرت عباس(ع)

 

حماسه کربلا، بيانگرعشق و شهادت و شهامت اصحابی است که دنيای مادی را رها کردند و با معشوق خويش پيمان بستند که امام زمان و مرادشان را تنها نگذارند و او را ياری دهند . آنان درس ايثار وايمان و شهادت را برای آيندگان به وديعه گذاشتند و خاک مزارشان تا ابد توتيای چشم هر انسان آزاده و  وارسته ای است.

 

مختصری از زندگی نامه حضرت عباس (ع)

حضرت عباس(ع) در چهارم ماه شعبان سال بيست و ششم هجری در مدينه به دنيا آمد. او فرزند بزرگ ام البنين(س) و پسرچهارم اميرالمومنين علي(ع) است. مادر او فاطمه دختر حزام بن خالد از قبيله کلاب است که تاريخ گواهی می دهد که پدران و دايی های ام البنين( س ) در دوران قبل از اسلام جزو دليران عرب محسوب می شدند و مورخان آنان را به دليری در هنگام نبرد ستوده اند، افزون بر اين، آنان علاوه بر شجاعت وقهرماني، سالار و بزرگ و پيشوای قوم خود نيز بوده اند، آن چنان که سلاطين زمان در برابرشان سر تسليم فرود می آورده اند. اينان همانانند که عقيل به اميرالمومنين علي(ع) گفت: در ميان عرب از پدرانش شجاعتر و قهرمان تر يافت نشود.(1)

ام البنين( س ) درحماسه کربلا چهار فرزند خود به نامهای عباس، جعفر،عون و عثمان را به پيشگاه الهی هديه کرد و خود طلايه دار پيام آوران کربلا پس ازحضرت زينب (س) شد. مسلم است از چنين مادر طاهر و پاکدامنی فرزندان صالحی متولد شود که هر يک حماسه جاويدانشان بر تارک روزگار بدرخشد.

حضرت عباس(ع) نيز يکی از آن آزادگان است. در مورد شمايل آن حضرت، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبين گفته:" عباس بن علی مردی خوش صورت و زيباروی بود و چون سوار بر اسب می شد پاهای مبارکش به زمين کشيده می شد و به او قمر بنی هاشم نيز می گفتند و پرچمدار لشکر حسين(ع) در روز عاشورا بود. نام آن حضرت را امام علي(ع) انتخاب کرده است . (2) حضرت ابوالفضل (ع) نه فقط برادر جسمانی حضرت حسين(ع) بود بلکه برادر ايمانی و روحانی آن حضرت نيز بوده است. روی همان اصل و قاعده ای که پيغمبر اکرم(ص) و حضرت علي(ع) از نور واحد بودند و مکرر پيغمبر(ص) به آن وجود مقدس " انت اخی فی الدنيا و الاخره" می فرمود. اين اخوت و برادری لازمه اش تساوی و برابری آن دو در جميع جهات و درجات نيست. مقام امامت بالاتر، و ابوالفضل (ع) تابع امام بوده است. او عبدی صالح بود.( 3)

برجسته ترين نمونه اين اخوت بی نظير را می توان در ايثار و مواسات و فداکاری آن بزرگوار مشاهده کرد زيرا حضرت ابوالفضل (ع) درباره برادرش بزرگترين ايثار را انجام داد و جان را فدای او کرد و در سخت ترين بلاها و آزمايش های الهی با آن حضرت مواسات کرد. درباره حضرت عباس بن علی شاعر گفته است:

احق الناس ان يبکی عليه                                          فتی ابکی الحسين بکربلا

اخه و ابن والده علی                                                ابوالفضل المضرج بالدماء

و من واساه لا يثبيه شی                                           و جادلم علی عطش بماء

که ترجمه فارسی آن اين است:

1- شايسته ترين کسی که سزاوار است مردم بر او بگريند آن جوانی است  که ( شهادتش) حسين(ع) را در کربلا به گريه انداخت.

2- يعنی برادر و فرزند پدرش علی (ع) که همان ابوالفضل بود و به خون آغشته گشت.

3- کسی که با او مواسات کرد و چيزی نتوانست جلوگير او( در اين مواسات ) گردد و با اينکه خود تشنه آب بود، آب نخورد و به آن حضرت کرم کرد.(4)

اين شعر که از يک سو بيانگر مظلوميت و شجاعت حضرت عباس بن علي(ع) ، و از سوی ديگر بيانگر اخوتی بی ريا و صادق است که اعجاب همه مردم را بر انگيخت.

در وجود شريف ابوالفضل (ع) دو گونه شجاعت در هم آميخته است:

الف) شجاعت هاشمی و علوی که ارجمندتر و والاتر است و از جانب پدرش سرور اوصيا به او رسيده است.

ب) شجاعت عادی که از جانب مادرش ام البنين (س) به ارث برده است ، زيرا که در ميان تيره مادرش، جدی پيراسته چون عامرين مالک بن جعفر بن کلاب بوده است که به سبب قهرمان سالاری و شجاعتش او را " ملاعب الاستة" يعنی کسی که سر نيزه ها را به بازی می گيرد، می ناميدند.(5)

  

فضايل حضرت عباس(ع)

1- ادب: حضرت علي(ع) از همان اوايل خردسالی حضرت عباس(ع) ، توجه خاصی به تربيت او داشت و او را به تلاشها و کارهای مهم و سخت مانند کشاورزي، تقويت روح و جسم، تيراندازي، شمشيرزنی و ساير فضايل اخلاقی ، تعليم و عادت داده بود. (6)

روايت شده است که حضرت عباس(ع) بدون اجازه در کنار امام حسين(ع) نمی نشست و پس از کسب اجازه مانند عبدی خاضع دو زانو در برابر مولايش می نشست. او تربيت شده حضرت علي(ع) است که از همين مکتب درخشان درس ادب آموخته بود.

حضرت عباس (ع) هيچگاه به خود اجازه نداد امام حسین (ع ) را برادر خطاب نمايد مگر در لحظه شهادت که فرمود ای برادر مرا درياب.

2- يقين:( درجه بالای ايمان) ويژگی است که کمتر درغير معصوم ايجاد می شود ، اما حضرت عباس(ع) از همان کودکي، يقين به وجود آفريدگار يکتای جهان داشت و در سراسر زندگی خود با همان ويژگی مستظهر به عنايات الهی بود و از اين رهگذر ويژگی های ديگر خود را متبلور می ساخت.(7)

3- وفا: وفای او نسبت به اهل بيت عليهم السلام به غايت زياد و در خور نخستين است. در وفا همين بس که باقر شريف قريشي، نويسنده عرب زبان معاصر، در کتاب" حياة الامام حسين بن علی عليهما السلام " می نويسد:" در تاريخ انسانيت، در گذشته و امروز، برادری و اخوتی صادق تر و فراگيرتر و با وفاتر از برادری ابوالفضل (ع ) نسبت به برادر بزرگوارش امام حسين(ع) نمی توان  يافت که براستی همه ارزشهای انسانی و نمونه های بزرگواری را در بر داشت."

4- دلاوري: دلاوری حضرت عباس(ع) نه تنها در حماسه کربلا نمايانگر بود،  بلکه در صفين نيز نمايان شده بود به ويژه در جنگ صفين افراد زيادی را کشت و حيرت همگان را از آن دلاوری برانگيخت.

 

القاب حضرت عباس(ع)

حضرت عباس(ع) القاب گوناگونی دارد که ما در اين قسمت به مهمترين آنان اشاره می کنيم:

1- باب الحوائج: بر اثر بروز کرامات و برآورده شدن حاجات متوسلين به او در السنه و افواه عامه و خاصه به اين لقب مشهور شد. (8)

2- سقا: در روزهايی که اهل کوفه آب را بر روی اهل بيت امام حسين(ع) بستند، قمر بنی هاشم(ع) برای آنها آب آورد. (9)

3- سپهسالار: لقب سپهسالار به بزرگترين شخصيت فرماندهی و ستاد نظامی داده می شود و آن حضرت را نيز به سبب اينکه فرمانده نيروهای مسلح امام حسين(ع) در روز عاشورا بود و رهبری نظامی سپاه ايشان را بر عهده داشت سپهسالار ناميده اند. (10)

4- قمر بنی هاشم: از آنجا که آن حضرت در ميان بنی هاشم از نظر زيبايی ممتاز بود وی را ماه بنی هاشم می ناميدند. (11)

5- اطلس: ظاهرا يکی از معانی اطلس شجاعت است و چون آن حضرت شجاع بوده و از کثرت شجاعت صفوف دشمن را می شکافته است، به وی اطلس می گفتند.(12)

6- پرچمدار: از القاب مشهور حضرت ، پرچمدار و " حامل اللواء" است، زيرا ايشان ارزنده ترين پرچمها، پرچم سرور آزادگان امام حسين(ع) را در دست داشتند حضرت به دليل توانايی های نظامی فوق العاده در برابر خود، از ميان ياران خود، پرچم را تنها به ايشان سپردند. (13)

7- طيار: ديگر از القاب حضرت ابوالفضل(ع) طيار است، يعنی پرواز کننده در فضای قدس و درجات و مقامات عالی بهشت. (14)

8- المستجار: از ديگر القاب حضرت، مستجار يعنی منجی و نجات دهنده است. (15)

9- العبد الصالح: ديگر از القاب آن جناب عبد صالح است، چنانکه در زيارت او می خوانيم" السلام عليک ايها العبد الصالح المطيع لله و لرسوله"؛

10- حامی الضعيفه: از القاب مشهور حضرت ابوالفضل(ع) حامی الضعيفه به معنی حامی بانوان است به خصوص در نقشی که در دفاع از بانوان حرم و اهل بيت نبوت بر عهده داشت. (16)

 

پی نوشتها:

1- سردار کربلا، ترجمه العباس مرحوم مقرم، انتشارات الغدير، ص 154.

2- خصائص العباسيه، ص118.

3- چهره درخشان قمر بنی هاشم، علی رباني، ج 1، ص 158.

4- ترجمه مقاتل الطالبين، ابوالفرج اصفهاني، مترجم هاشم رسول محلاتي، ص 82.

5- چهره درخشان قمر بنی هاشم، علی ربانی خلخالي، ج 1، ص 62.

6- پرچمدار نينوا، شيخ محمد اشتهاردي، ص 20.

7- محمد ناصرعلايي، آينه حيدرنما، روزنامه کيهان، 10/8/1376.

8- چهره درخشان قمر بنی هاشم، علی ربانی خلخالي، ص 146.

9- همان، ص 147.

10- همان، ص 148.

11- همان، ص 143.

12- همان، ص 147.

13- زندگانی حضرت ابوالفضل (ع) ، ص 25.

14- خصائص العباسيه، ص 131.

15- همان، ص 131.

16- همان، ص 148.

[ شنبه چهارم آذر 1391 ] [ 12:57 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]


زبان حال امام حسین(ع)کنارپیکرغرقه بخون برادرش جناب عباس(ع)

 
ازمن دودست برکمروازتوبرزمین!
دست دگرکجاست که خاکی بسرکند؟
ازمن دودیده پُرزسرشک،ازتو پُرزخون!
چشم دگرکجاست که به حالت نظرکند؟
ازمن خمیده قامت وازتوبربروی خاک!
کودیگری که اهل حرم راخبر کند؟


[ شنبه چهارم آذر 1391 ] [ 12:46 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]
          شريک کار زشت          
  امام جواد سلام الله علیه :  
   
  مَنِ استَحسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ؛  
   
  هر كه كار زشتى را نيک بشمارد، در آن كار شريک است  
   
  ميزان الحكمة: ح 12878

 
   
                             
[ چهارشنبه یکم آذر 1391 ] [ 17:17 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]

خورشید روی دست زمین مانده بود و ماه             همراه سوگواری شب می گریست آه
 
شاید قیامتی شده بر پا که این چنین                     هفت آسمان و کلّ ِزمین گشته رو سیاه
 
وقتی بنای کار بر عاشق شدن شود                   همراه میشود کسی از بین آن سپاه
 
با تشنگان چشمه ی شیرین تر از عسل              آزاده شد گرفت در آرامشی پناه
 
در راه عشق هر چه ببینی عجیب نیست          شش ماهه ای برای پدر گشت تکیه گاه
 
مادر نبوده ای و ببینی که ساده نیست             وقتی که یوسف تو بیفتد درون چاه 
 
بعدش به جای اینکه عزیز جهان شود           او غرق خون شود و دو چشم تو هم به راه
 
مشکی به دست ماه بنی هاشم است و بعد       ادرک اخاک لحظه ی آخر و یک نگاه
 
اینها همه به گوشه ای امّا چه میکشید          زینب که چشم دوخت به گودال قتله گاه

این عشق تا ابد به خدا جاودانه است            سرهای روی نیزه فقط باشد این گواه

  (مهدیه نژادتقی)
[ چهارشنبه یکم آذر 1391 ] [ 16:13 ] [ مهدي اقبالي ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بنام خدا
اهمیت کاشان درتاریخ و تمدن ایران و ویژگی های اقلیمی و فرهنگی وتاثیر این شهرستان
درپاره ای از رویدادهای بزرگ اجتماعی وسیاسی کشوردر دوران های مختلف وظهور وپرورش صدها شخصیت علمی و اد بی به علاوه وجود گویش های زبانی متعدد در روستاها و شهرهای اطراف کاشان، ضرورت و شناخت بیشتر این منطقه را به صورت علمی و کارشناسانه انکار ناپذیر می کند.مرکز پژوهشی کاشان شناسی ازمراکز دانشگاه کاشان است که به همت این دانشگاه بنیان نهاده شده است و مصمم است درزمینه های مذکور به مطالعه و پژوهش بپردازد.
احیای آثارعلمی و اد بی گذشتگان‌،حمایت ازتحقیقات و رساله های کارشناسی ارشد و دکترا وانتشارگاهنامه کاشان شناخت از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد.امیداست با حمایت ها وهدایت های اساتید و دانشجویان عزیز و گرامی گام های موثری برداریم .

باتشکر

مهدی اقبالی

کارشناس مرکز پژوهشی کاشان شناسی

دانشگاه کاشان
لینک دوستان
امکانات وب